side_img

Zwarte Woud modelbaan

Vanaf maart 2018 zal de draaischijftechniek onder handen genomen worden. 
Sinds februari 2018 rijdt op het pendeltraject ook een rangeertrein rond. Dit heeft invloed gehad op de dienstregeling. Kom je het live bekijken?

In Juni 2017 zullen de hoofdsporen werkend in Koploper worden gemaakt zodat deze baan volledig digitaal kan rijden. Ook de autobaan zal via Koploper rijdend gemaakt worden.

Zaterdag 25-02-2017 is besteed om de pendelbaan van de zwarte woud baan aan de gang te krijgen. Zowel koploper en Wintrack zijn aangepast. Dit met name de posities van de bezetmelders en lengte van de blokken. Ook de 2 loc's die dienst rijden op het pendellijntje zijn geijkt. Hierbij moet in koploper de ijkpunten en ijklengte worden vastgesteld en ingegeven. De eerste testrit verliep helaas niet naar wens. De stopbezetmelder van de kopsporen werden niet geactiveerd door de loc's. Het probleem onderzocht en wat bleek: de treinstellen hebben aan 1 zijde bij de aangedreven wielen antislipbandjes zitten. Deze activeren bij binnenkomst niet de stopmelder omdat de spoorstaven door de wieltjes met antislipbandjes niet kortgesloten worden en dus de bezetmelder niet activeert; daardoor zal de loc dus niet stoppen. Nu zullen veel mensen zeggen: "Dan verplaats je de bezetmeldpunten toch even naar voren". Op zich een goed idee, maar helaas gaat dat niet op. De loc zal in deze situatie nooit netjes bij het perron tot stilstand komen. De optie die wij gaan toepassen is het plaatsen van een lichtsluis die bij het donker worden (als de trein in de lichtsluis komt) de bezetmelder activeert en de loc laat stoppen. Het voordeel is dat het niet uit maakt welke loc of hoe je hem op de baan zet. De detectie wordt uitgevoerd op de voorzijde van de loc en dus niet op de wielstellen. Kom op onze baan kijken naar onze oplossing dmv lichtsluizen.

 



Deze modelbaan is gebouwd door de firma Brillmayer uit Duisland, de baan bestaat uit 6 module's.

Ondanks dat deze baan uit module's bestaat is hij niet geschikt om te reizen.

Deze baan hebben wij uit een nalatenschap verkregen, we gaan hem technisch helemaal in orde maken.
De scenery krijgt een opknapbeurt en de bovenleiding zal hersteld worden.

Voor de aansturing van de baan gaan wij gebruik maken van het programma koploper.

Bekijk onder aan de pagina een filmpje gemaakt tijdens een van de eerste rondjes bij Hobby in Praktijk.

 

 

Klik hier om alles te lezen over de Velsenbaan.

Klik hier om alles te lezen over de eNtalbaan.

Klik hier om alles te lezen over de Mijnbaan.

Klik hier om alles te lezen over de LGB baan.

train