Home » Treinen » Velsenbaan

Velsenbaan

Net als de Zwarte Woud baan is ook deze baan uit een nalatenschap verkregen.
Ook voor deze baan is er een plaquette waarop de familienaam van de schenker is vermeld plus de datum van de schenking zodat het voor iedereen duidelijk zal zijn hoe Hobby In Praktijk aan deze banen is gekomen.

De naam Velsenbaan die we aan deze baan hebben ontleend is door de medewerkers van Hobby In Praktijk unaniem gekozen uit een aantal inzendingen via het 3 rail forum.
Ook deze baan bestaat uit een aantal modules, de modules zijn inmiddels aan elkaar gekoppeld en de baan zal verder in één geheel worden opgebouwd.
Inmiddels staat al het houtwerk goed in de verf.
Vervolgens zullen we de railstukken aanbrengen en waar nodig met flexrail aanpassen.
Voor de aansturing van deze baan maken we gebruik van het programma iTrain.
Meer informatie over iTrain is te vinden op http://berros.eu/itrain/nl/
De benodigde componenten zoals bezetmelders (s88n met diode truc) en wisseldecoders (WDD) zijn ook voor deze baan van Rosoft, info over de producten www.rosoft.info/ Als centrale is gekozen voor een Intellibox daar deze reeds aanwezig is. 

Arduino wordt ook toegepast op deze baan, denk aan verlichting, geluid en servo aansturing voor spoorbomen, draaiende wieken van een helicopter, veel is mogelijk! Geinteresseerd naar opzet of inhoud van deze arduino schakelingen? vraag naar informatie op onze locatie.

Voor het thema van deze baan is Nederlands gekozen, tijdperk V-VI.
Verder is er voor treinhobbyisten en bezoekers een mogelijkheid om iets van scenery te doneren. Bijvoorbeeld een huisje, boompje, beestje schenking. Op deze manier hopen wij dat onze bezoekers/modelspoorvrienden zich ook een beetje deelgenoot vinden van deze baan.


Januari 2019, Gipsen van een gedeelte van de Faller autobaan

Q4 2018 is er flink gezaaid bij de boerderij, bomen, gras en mais maken het geheel passend

De boerin staat bij haar koeien

In augustus 2018 is ondanks de zomerstop flink doorgewerkt op het terrein van de boerenfamilie.

In juni 2018 heeft een boerenfamilie haar intrede gedaan op een stuk (akker)land op de Velsenbaan. Het terrein wordt de komende maanden onder handen genomen. Sloten zullen worden gegraven, straatwerk aangelegd.
Hieronder een impressie van de eerste momenten.

In 2017 is vliegveld Velsen opgebouwd; eerste kwartaal 2018 zal dit onderdeel met diverse electronische snufjes worden uitgerust.
In maart 2018 is begin gemaakt met opbouw van het industrie gedeelte (rechterlus). Kom de voortgang met eigen ogen zien.

De voortgang voor 2017 is verder detailleren van de baan. zie foto hieronder.
Het zal de meeste bezoekers niet ontgaan zijn dat de Velsenbaan wordt voorzien van een vliegveld.
Ook de belijning wordt uitgevoerd.

De vele details worden momenteel uitgewerkt, diverse kleinere vliegtoestellen worden gebouwd en in kleur gespoten. Ook zien we hier en daar wat on(t)roerend goed ontstaan.

De scenery is in volle gang, bomen, struiken, gras enz. enz. het wordt allemaal met veel passie en geduld gemaakt en aangebracht. Er wordt gewerkt met piep- en purschuim, zo kunnen we de groenvoorziening mooi opbouwen.
We proberen ook wat herkenbare onderwerpen uit het verleden toe te passen.

Onze medische hulposten staan inmiddels ook al klaar op Airport Velsen.
We zijn nu nog op zoek naar een mooie passende brandweerwagen die op een klein vliegveld thuis hoort,
een eventuele donatie van een dergelijk voertuig is van harte welkom.

Overzicht foto's Velsenbaan

De Velsenbaan begint al aardig op te schieten, de meeste bezetmelders zijn van draad voorzien en worden op
de s88 aangesloten. Wissels worden aangesloten en de wisselaandrijving worden geprepareerd zodat we straks
geen last hebben van weigerende wisselaandrijvingen. De eindafschakelingen worden verwijderd en daarna
voorzien van een doorverbinding. Ook de wisseldecoders zijn geplaatst en diverse wissels zijn al aangesloten
en werken na uitvoerig testen voor 100%.

De computer is nu voorzien van een 2e beeldscherm.
We kunnen nu op het 1e scherm het schematische baanplan gebruiken en op het 2e scherm
het besturingsoverzicht van de locomotieven/treinen.

Inmiddels zijn we het rijdend materiaal aan het aanschaffen.
Voorlopig hebben we gekozen voor wat loc’s van Piko.
Deze hadden een mooie aanbieding en het materiaal ziet er goed uit.
Rijeigenschappen op de K-rail gaat zonder problemen en geruisloos.
Geen last van tikkende slepers en dergelijke hinderlijke bijgeluiden.

Er rijden nu 3 locs en 1 treinstel rond.
Deze line-up geeft een beeld van het nieuwe materiaal.

De scenery staat nog wel in de steigers maar er is al een klein begin gemaakt.
De haven van de Velsenbaan is in de maak en een binnenvaartschip ligt al klaar om te worden afgemeerd aan de kade.

In de zomermaanden zullen de bouwactiviteiten wat minder intensief zijn.
Rond Oktober gaat het gas er weer op en hopen we de dan nog ontbrekende bezetmelders allemaal te hebben aangesloten zodat we de Velsenbaan middels iTrain automatisch kunnen laten rijden.